یازده روش برای تقویت حافظه – راههای افزایش تمرکز 

آیا واقعاً روشی برای تقویت حافظه وجود دارد؟ بهر حال همه ما به نوعی آرزو داریم

که ای کاش حافظه قدرتمندتری در اختیار داشتیم.

خوشبختانه، محققان روش‌های عملی و کاربردی زیادی به ما نشان دادند

که به کمک آن‌ها می‌توانیم حافظه خود را تقویت کنیم.

طبیعی است که استفاده از برخی ابزار یادآوری مانند تقویم روی تلفن همراه می‌تواند

به ما کمک کند تا قرارهای مهم کاری یا برخی برنامه‌های روزانه را فراموش نکنیم،

اما زمانی که نیاز به استفاده از حافظ

بلندمدت بود، آن وقت باید چه کاری انجام دهیم؟

برای تقویت حافظ بلندمدت نیاز به انجام تمرینات و تکالیفی داریم تا حافظه خود را ورزیده‌تر کنیم.

 

قبل از آزمون بزرگ، حتماً با استفاده از آزمون‌های موجود قدرت حافظه خود را ارزیابی کنید.

در این مقاله می‌خواهیم به روش‌های علمی و کاربردی برای تقویت حافظه اشاره کنیم

که می‌تواند در مسیر شما برای آماده سازی کنکور، کمک کننده باشد.

شما عزیزان می توانید برای فرزندانتان را که در رنج سنی 10 سال تا 15 سال هستند

را در دوره های جدبد مدرسه کسب و کار بینش نوین ثبت نام نمائید.

برای ثبت نام در دوره های حدید با شماره ی زیر تماس حاصل فرمائید:

021-22909584

توجه و تمرکز – راههای افزایش تمرکز 

تمرکز یکی از کلیدترین اجزا حافظه است. برای اینکه اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت انتقال یابد،

شما باید با دقت بالا بر روی آن اطلاعات متمرکز شوید. بنابراین باید در شرایط و محیطی به مطالعه بپردازید،

که مورد حاشیه‌ای نتواند تمرکز شما را بر هم بریزد. طبیعی است که خلاص شدن از شر حواشی

واقعاً کار سخت و چالش‌برانگیزی است اما شما باید تلاش خود را انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین موارد برای بر هم زدن تمرکز، استفاده از گوشی همراه است.

اکیداً به داوطلبان توصیه می‌کنیم که در هنگام مطالعه حتماً گوشی همراه خود را خاموش کنند و یا کنار بگذارند.

ذهن خود را پر نکنید – راههای افزایش تمرکز 

مطالعه محتویات درسی در بازه‌ها زمانی مشخص زمان مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد

تا بتوانید اطلاعات را ارزیابی کنید. تحقیقات به ما نشان می‌دهد، دانش‌آموزانی

که محتویات آموزشی را در چند جلسه مطالعه می‌کنند، نتایجی بهتری از کسانی دارند

که در یک جلسه تلاش می‌کنند حجم گسترده‌ای از اطلاعات را به خاطر بسپارند.

سازمان‌دهی – راههای افزایش تمرکز 

تحقیقات نشان داده، مطالعه و یادگیری اطلاعات، به صورت ساختارمند و طبقه‌بندی شده،

به تقویت حافظه کمک می‌کند. بنابراین بهتر است مطالب آموزشی را طبقه‌بندی کنید.

از ابزار تقویت حافظه استفاده کنید – راههای افزایش تمرکز 

ابزار تقویت حافظه روش‌هایی هستند که به دانش‌آموز کمک می‌کنند تا چیزی را به یاد بیاورد.

به بیان ساده، روشی است برای به خاطر سپردن چیزی. مثلاً می‌توانید یک فرمول را با چیزی که

بسیار آشنا هستید مرتبط کنید تا در صورت فراموشی، با فکر کردن  به چیزی که با آن آشنا هستید،

فرمول را دوباره به یاد بیاورید.

تمرین جزییات – راههای افزایش تمرکز 

برای اینکه بتوانید اطلاعات را به یاد بیاورید، باید چیزی را که مطالعه می‌کنید،

در حافظه طولانی مدت خود به صورت کلمات و اطلاعات کلیدی، ثبت کنید.

یکی از کاربردی‌ترین روش‌های این کار، تمرین جزییات است.

به عنوان مثال، شما می‌توانید توضیح یک مفهوم کلیدی را بخوانید، و روی آن متمرکز شوید.

در واقع در این تمرین هدف این است که بتوانیم مطالبی را که می‌خوانیم،

خوب بفهمیم و به کمک درکی که از آن‌ها پیدا می‌کنیم، آن‌ها را به یاد بیاوریم.

تصویرسازی

یکی از شیوه‌های تقویت حافظه استفاده از تصویرسازی برای به خاطر سپردن اشکال، جداول، نمودارها

و موارد دیگر گرافیکی در دروس مختلف است.

مرتبط کردن اطلاعات با چیزهایی که از قبل می‌دانستید

زمانی که مطالبی جدیدی را مطالعه می‌کنید، برای به خاطر سپردن آن‌ها می‌توانید اطلاعات را به یادگیری‌های

گذشته خود، وصل کنید. بدین ثورت حافظه راحت‌تر می‌تواند اطلاعات را به یاد بیاورد.

با صدای بلند درس بخوانید

یکی دیگر از شیوه‌های کلاسیک تقویت حافظه، مطالعه با صدای بلند است.

تحقیقات روانشناسان در سال 2017 به ما نشان داده

که مطالعه درس با صدای بلند به فرد کمک می‌کند که بعدها مطالب به خاطر سپرده‌شده را بهتر به یاد بیاورد.

تمرکز بیشتری برای دروس سخت، صرف کنید

یادگیری مطالب آموزشی سخت کار مشکلی است. بنابراین طبیعی است که نیاز به تمرکز و توجه بیشتری دارد.

داوطلبین باید زمان بیشتری را در برنامه آموزشی خود به این مباحث اختصاص دهند

تا راحت‌تر بتوان در آزمون آن‌ها را به یاد آورد.

برنامه درسی خود را از یکنواختی خارج کنید

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای تقویت حافظه این است که اجازه ندهید

برنامه درسی روزانه شما دچار یکنواختی شود.

مثلاً می‌توانید مکان‌های مختلفی در داخل خانه یا کتابخانه را برای مطالعه انتخاب کنید.

بودن در یک مکان مشخص سبب ایجاد کلافگی و بی‌حوصلگی می‌شود.

به اندازه کافی بخوابید

و در نهایت آخرین مورد که شاید ساده‌ترین آن نیز باشد، خواب و استراحت کافی و مناسب است.

برای اینکه سلامت جسمی و روانی انسان حفظ شود، باید به اندازه کافی بخوابیم و استراحت کنیم.

خواب به ما کمک می‌کند تا هر روز شروع مجدد و تازه‌ای داشته باشیم.

البته میزان خواب ما با یکدیگر متفاوت است اما فراموش نکنید که شما حتماً باید ساعت دوازده شب،

در رختخواب باشد و قبل از خواب لطفاً موبایل خود را خاموش کنید و کنار بگذارید.

 

کنترل خشم – برای مدیریت خشم از چه کمکی می‌توانیم استفاده کنیم؟

 

 

پاسخ دهید