مهارت های نرم چیست؟
مهارت های نرم با مهارتهای سخت تفاوت دارند.
مهارتهای سخت در ارتباط مستقیم با شغلی هستند که انتخاب میکنید،مثلاً یک نجار باید کار با اره برقی را بد باشد.
اما مهارت های نرم، فارغ از شغلی که انتخاب میکنید، میتواند در بخشهای
مختلف زندگی به کمک شما بیاید. مثلاً نحوه برقراری ارتباط با دیگران یا گوش دادن فعال، تواناییهایی است
که الزاماً ارتباط به حرفه خاصی ندارد و تقریباً در تمام مشاغل میتواند عصا دست شما باشد.
بخش مهمی از مهارتهای نرم شامل ارتباطات میشود.
بهر حال هر مدیری تمایل به جذب کارمندانی دارد که توانایی برقراری ارتباط سازنده و
عمیق با همکاران و مشتریان خود را داشته باشند، بنابراین آنها دنبال افرادی هستند که این توانایی در رزومه
مهارتهای نرم آنها دیده میشود. بنابراین هر فردی باید بخشی از مهارت های نرم را در رزومه خود داشته باشد
تا بتواند بهتر در بازار کسب و کار فعالیت داشته باشد.
مهارت های نرم مجموعهای از خصوصیات شخصتی موثر به شمار میرود
که روابط فرد را در یک محیط مشخص میکند. این مهارتها میتواند
شامل ظرافتهای اجتماعی، تواناییهای ارتباطی، مهارتهای کلامی، عادات شخصی،
همدلی شناختی یا احساسی، مدیریت زمان، کار گروهی و ویژگیهای رهبری باشد.
تعریفی که بر اساس ادبیات امروز در مورد مهارت های نرم استفاده میشود،
آن را به چتری تعبیر میکند که سه ویژگی عمده را دربر میگیرد؛
مهارتهای مردم، مهارتهای اجتماعی و خصوصیات شغلی فردی. انجمن ملی کسب و کار آمریکا،
مهارت های نرم را برای موثر بود در محیطهای کاری امروز، بسیار مهم و کلیدی در نظر میگیرد.
مهارت های نرم را میتوانیم به نوعی به عنوان متمم یا کامل کننده مهارتهای سخت در نظر بگیریم
که با توجه به نوع کسب و کار افراد گسترگی زیادی دارد.
در قرن بیست و یکم، مهارت های نرم به عنوان یک تمایز دهنده اصلی،
یک امر مستقل برای اشتغال و موفقیت در زندگی شناخته میشود.
جالب است بدانید مطالعهای که توسط دانشگاه هاروارد انجام شده به ما نشان میدهد
که 80% دستاوردها در کار به مهارت های نرم مربوط هستند و فقط 20% وابسته
مهارتهای سخت در نظر گرفته میشوند. کارشناسان اذعان دارند
که مهارت های نرم باید برای دانشآموزان در هنگام تحصیل در مدرسه آموزش داده شود
تا در دانشگاه و دوران کاری خود رفتار و عملکردی موثرتر داشته باشند.
این انتظار وجود دارد که افرادی که نتوانستهاند مهارت های نرم را باد بگیرند،تا سال 2020
از بازار کار عقب بیفتند.
بنابراین بسیار مهم است که برای باقی ماندن در فضای تجارت و رقابت، افراد بتوانند
مهارت های نرم را یاد بگیرند. فراموش نکنیم که دنیای امروز نیازمند ایجاد ظرفیتهایی است
که در گذشته به آنها نیاز نبوده و انتظار داریم که کارآفرینان این نیاز را درک کنند و خود را آماده سازند.
مهارت های نرم
در این مقاله میخواهیم به برخی از مهمترین مهارت های نرم اشاره کنیم.
همچنین از زیر مجموعههای هر کدام نیز نام میبریم تا شما بیشتر با آنها آشنا شوید.
البته ما در این مقاله فقط مهارت های نرم را نام میبریم و توضیح آنها را موکول میکنیم
به مطالبی که در آینده به نگارش در خواهد آمد.
بهتر است این مهارتها را یاد بگیرید و حتماً در رزومه کاری خود ذکر کنید.
طبیعی است که داشتن این تواناییها به شما کمک میکند سریعتردر شغل مورد نظر خود استخدام شوید.
ارتباط
چقدر خوب با دیگران ارتباط برقرار میکنید؟ مهارتهای ارتباطی تقریباً برای هر شغلی مهم است. از مشتریان گرفته تا همکاران
و مدیران شرکت، شما باید با همه کسانی که در شغل شما درگیر هستند، سطحی از ارتباط کارآمد را ایجاد کنید.
علاوه بر اینکه باید بدانیم از چه لغات و لحن صدایی استفاده کینم،
باید شنونده خوبی نیز باشیم تا پیام آنها را به دقت بشنویم.
- گوش دادن
- مذاکره کردن
- ارتباط غیرکلامی
- متقاعد سازی
- سخنرانی در جمع
- فهمیدن زبان بدن
- داستان گویی
- ارتباط کلامی
- ارتباط تصویری
- نگارش گذارش و پروپوزال
- مهارتهای نوشتاری
تفکر انتقادی
در هر حرفهای مدیران سازمان تمایل به جذب افرادی دارند که میتوانند با تحلیل دقیق تصمیمات مناسب اتخاذ کنند.
فارغ از اینکه شما مشغول چه حرفهای هستید، انتظار میرود که بتوانید
مشکل را درک کنید، منتقدانه آن را ارزیابی کنیدو در نهایت راهحل مناسب را انتخاب کنید.
- تطبیق پذیری
- استعداد هنری
- خلاقیت
- مشاهده انتقادی
- تفکر انتقادی
- استعداد طراحی
- تمایل به یادگیری
- انعطاف پذیری
- نوآوری
- تفکر منطقی
- حل مسئله
- تحقیق
- منابع اطلاعاتی
- تفکر خارج از چهارچوب
- تحمل تغییر و عدم قطعیت
- عیب یابی
- ارزشمندی برای آموزش
- خواست برای یادگیری
رهبری
البته هر موقعیت شغلی شامل توانایی رهبری نیست اما هر مدیری میخواهد بداند که آیا شما این توانایی را دارید
که در شرایط سخت تصمیم بگیرید و افراد و موقعیتهای غیرمنتظره را مدیریت کنید.
یادمان باشدکه برای استفاده از مهارت رهبری حتماً نباید رهبر یا مدیر یک سازمان باشید.
البته اگر برای موقعیتی شغلی درخواست دادهاید که امکان پیشرفت دارد،
مطمئن باشید که فرد مصاحبه کنند حتماً توانایی رهبری را در شما مورد ارزیابی قرار خواهد داد.
بنابراین تلاش کنید با استفاده از تجربه دیگران و بالا بردن دانش خود، رهبری را در رزومه خود ایجاد کنید.
رهبری را میتوانیم یکی از مهمترین مهارت های نرم نام ببریم زیرا نه تنها در یک سازمان میتواند موثر باشد
بلکه حتی در تجارتهای فردی نیز میتوانیم انتظار داشته باشیم که نتایج قدرتمندی برایتان به همراه داشته باشد.
- مدیریت اختلاف
- حل تعارض
- معامله
- تصمیم گیری
- نمایندگی
- تسهیل
- ارائه بازخورد روشن و شفاف
- الهام بخشی
- حل اختلاف
- رهبری
- مدیریت
- مدیریت گفتگو سخت
- مدیریت از راه دور یا مجازی تیم
- مدیریت جلسه
- مربیگری
- ایجاد انگیزه
- مدیریت پروژه
- حل مسائل
- مربیگری موفق
- نظارت
- مدیریت استعداد
نگرش مثبت
بهر حال کاملاً طبیعی است که همه ما تمایل به همکاری با فردی را داریم
که نگرش مثبت را وارد سازمان میکند. برخورد دوستانه با دیگران، مشتاق برای کار و در نهایت فردی که همه دوست دارند
در کنار او مشغول باشند، کسی است که هر سازمانی علاقمند است با او همکاری کند.
این ویژگی زمانی اهمیت خود را نشان میدهد که سازمان یا گروه درگیر پروژهای پراسترس و چالش برانگیز میشود.
- اعتماد به نفس
- همکاری
- حسن نیت
- انرژی
- اشتیاق
- برخورد دوستانه
- صداقت
- شوخ طبعی
- صبوری
- مسئولیت پذیری
- برخورد محترمانه با دیگران
کار تیمی
شاید کار تیمی را بتوانیم مهمترین بخش از مهارت های نرم عنوان کنیم.
در هر سازمان، هر فردی که مسئولیت استخدام را بر عهده دارد، فقط دنبال افرادی است
که دارای این ویژگی باشند. فارغ از اینکه شما در پروژههای گروهی زیادی فعالیت خواهید
داشت یا فقط قرار است در چند جلسه سازمانی شرکت کنید،
باید بتوانید به صورتی موثر با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید و مشغول کار شوید.
یادمان باشد که در دوران زندگی میکنیم که دیگر نمیتوان انتظار داشت
کاری را به تنها انجام دهیم و به همین دلیل نیازمند تعامل و همکاری کارآمد با دیگران هستیم.
- پذیرش بازخورد
- همکاری
- خدمات مشتری
- برخورد با شرایط دشوار
- برخورد با سیاستهای اداری
- آگاهی از ناتوانی
- آگاهی از تنوع
- هوش هیجانی
- همدلی
- ایجاد روابط بین فردی
- برقراری ارتباط با افراد دشوار
- ایجاد ارتباط بین فرهنگی
- مهارتهای بین فردی
- تأثیرگذاری
- شبکه سازی
- متقاعد سازی
- خودآگاهی
- مهارتهای فروش
- مهارتهای اجتماعی
- تیم سازی
- کار گروهی
اخلاق کاری
مدیران در جستجوی کارمندانی هستند که دارای اخلاق کاری باشند. این افراد سر وقت در محل کار خود حاضر میشوند،
تکالیف کاری خود را در زمان مشخص به پایان میرسانند و متمرکز و با نظم هستند.
آنها میتوانند با سازماندهی قوی زمان و سرمایه خود را مدیریت کنند.
حتی اگر هم به تنهایی مشغول به کار باشند، افرادی که اخلاق کاری یا حرفهای بالایی دارند
باز هم میتوانند از ساختار و سازماندهی خود پیروی کنند.
فراموش نکنیم که اخلاق کاری ریشه در اخلاق فردی دارد، یعنی فرد باید تا حدود زیادی از سلامت روان بهرهمند باشد.
- توجه
- اخلاق کسب و کار
- رقابتپذیری
- فداکاری
- قابل اعتماد بودن
- پیروی از اهداف سازمانی
- استقلال
- نظم در اجرای کار
- انگیزه
- چند کاره بودن
- سازماندهی
- استقامت
- تداوم
- برنامهریزی
- آداب و معاشرت مناسب
- دقت
- انعطاف پذیری
- نتیجه گرا
- نظارت بر خود
- تداوم در فعالیت
- برنامه ریزی استراتژیک
- مدیریت زمان
- قابلیت آموزش
- توانایی فعالیت در شرایط سخت
نمونههای دیگر از مهارت های نرم
در این بخش میخواهیم به چند نمونه کاربردی از مهارت های نرم اشاره کنیم که میتواند
رزومه شما را وزینتر سازد. البته بخشی از این مهارتها ارتباط زیادی با حرفهای دارد
که انتخاب میکنید اما عموم آنها میتواند در هر شغلی موثر باشد.
- جرئت مندی
- اخلاق کسب و کار
- داستان گویی تجاری
- آگاهی از روند تجارت
- خدمات مشتری
- ارتباط موثر
- مدیریت احساسات
- حساسیت ارگونومیک
- پیروی از دستور العمل
- پیروی از قانون
- رفتار مناسب
- مستقل
- مصاحبه کننده
- مدیریت دانش
- انجام تکالیف در زمان تعیین شده
- ایجاد انگیزه
- عملکرد موثر در شرایط چالش برانگیز
- مدیریت اجرایی
- اخلاق کاری مثبت
- حل مسئله
- بهبود فرآیند
- خردمندی
- آگاهی از امنیت
- نتیجه گرایی
- مدیریت استرس
- هماهنگ با تیم
- آگاهی از روند فنآوری
- تحمل بالا
در نهایت به خاطر داشته باشیم که آموزش مهارت های نرم بهتر است
از دوران کودکی یا نوجوانی آغاز شود.
مدرسه کسب و کار بینش نوین، این فضای آموزشی را برای کودکان و نوجوانان محیا کرده است.
آخرین دیدگاهها