برای مدیریت خشم از چه کمکی می‌توانیم استفاده کنیم؟ – کنترل خشم

در مجموعه مقالاتی به بررسی هیجان خشم پرداختیم. در این مقالات برای شما عزیزان توضیح دادیم

خشم چیست، چگونه ایجاد می‌شود و در نهایت در مقاله “چگونه می‌توان خشم را مدیریت کرد“،

توضیح دادیم که چگونه می‌توانیم آن را مدیریت کنیم. در بخش پایانی این سری مطالب خشم،

می‌خواهیم در مورد این موضوع با شما دوستان صحبت کنیم که چگونه می‌توان

برای مدیریت و درمان تجربه‌ای شدید عصبانیت و پرخاش، کمک بگیریم

و به صورت کلی چه امکاناتی برای درمان این مشکل در دسترس شما است.

شما عزیزان می توانید فرزندانتان که در رنج سنی 10 سال تا 15 سال هستند

را در دوره های جدبد کنترل خشم مدرسه کسب و کار بینش نوین ثبت نام کنید.

برای ثبت نام در دوره های حدید با شماره ی زیر تماس حاصل فرمائید:

021-22909584

کنترل خشم

چه کمک‌های وجود دارد؟

  • درمان فردی و مشاوره
  • کارگاه آموزشی مدیریت خشم
  • گروه درمانی
  • دارودرمانی

درمان فردی و مشاوره – کنترل خشم 

درمان فردی و مشاوره، فرآیندی است که شما در مورد مشکلات خود با یک روان‌درمانگر آموزش‌دیده

و متخصص در حوزه سلامت روان، صحبت می‌کنید. او به شما کمک می‌کند

تا بتوانید دلیل عصبانیت خود را جستجو کنید و روش‌های مدیریت آن را مورد استفاده قرار دهید.

او به شما کمک می‌کند تا بهتر احساسات خود را درک کنید که در نتیجه منجر

به این موضوع می‌شود که واکنش شما نسبت به رویدادهای محرک،

سازنده‌تر خواهد بود و دیگر شما به صورت اتوماتیک به محرک‌ها واکنش نشان نمی‌دهید.

هدف از درمان فردی این است که فرد توانایی تحمل و تاب آوری حال بد را پیدا کند و بتوانند مراقب رفتار خود باشد.

به صورت کلی درمان فردی به دو بخش تقسیم می‌شود:

مشاوره: معمولاً دورهای کوتاه مدت است که شما در مورد یک موضوع مشخص صحبت می‌کنید،

مثلاً عصبانیت شدید با همسرتان یا در محیط کار، و هدف شما این است که یاد بگیرید

چگونه واکنش متفاوتی در شرایط ذکرشده نشان دهید.

روان‌درمانی: غالباً طولانی است و تمرکز زیادی بر روی احساسات و تجربیات عمیق انسان دارد.

روان‌درمانگران قرار است به شما کمک کنند تا عادات اتوماتیک خود را کنار بگذارید

و رفتاری کارآمدتر برای خود انتخاب کنید. فرآیند روان‌درمانی سخت و فشرده است

و مراجع در طول جلسات درمان ممکن است شرایط پرفشاری را تحمل کند

که بخشی از فرآیند درمان به شمار می‌رود.

کارگاه آموزشی مدیریت خشم

یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تنظیم هیجان و مدیریت خشم را می‌توان این کارگاه آموزشی در نظر بگیریم.

در این کارگاه به شرکت‌کنندگان آموزش داده خواهد شد که چگونه با استفاده از روش‌هایی،

هیجانات خود را مدیریت کنند و اجازه ندهند که خشم آن‌ها تبدیل به پرخاش شود.

گروه درمانی – کنترل خشم 

گروه درمانی ترکیبی از درمان فردی و کارگاه آموزشی است.

در این نوع درمان، عده‌ای با مشکلی مشترک هر هفته با حضور گروه درمانگر، دور هم جمع می‌شوند

و در مورد تجربیات و احساسات خود صحبت می‌کنند.

این گفتگو که تحت نظارت گروه درمانگر برگزار می‌شود، به افراد کمک می‌کند که بتوانند

احساسات خود را متعادل کنند.

دارودرمانی

اگر تشخیص داده شود که فرد برای کنترل تکانه‌های خشم حتماً باید دارو مصرف کند،

فرد می‌تواند با مراجعه به روان‌پزشک، دارودرمانی را آغاز کند.

دوستان و خانواده چه کمکی می‌توانند انجام دهند – کنترل خشم 

کاملاً درک می‌کنیم که وقتی یکی از عزیزان شما از مشکل روانی مانند خشم شدید رنج می‌برد،

شما و دیگر اعضا خانواده و دوستان تحت فشار شدیدی باشید

و احساسات ناخوشایندی مانند اضطراب، ترس و اندوه زیادی را تجربه کنید.

اما فراموش نکنید که هرکس مسئول احساس و رفتار خود است و فرد بیمار باید برای درمان مشکل

خود تلاش کند.

اما شما هم کارهای بسیاری می‌توانید برای کمک به او انجام دهید که در این بخش می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم:

آرامش خود را حفظ کنید: اگرچه ممکن است شما مجموعه‌ای از احساسات ناخوشایند را تجربه کنید،

اما اگر بتوانید آرامش خود را حفظ کنید، شاید بتوانید از شدت گرفتن خشم جلوگیری کنید.

به حرفشان گوش کنید: بسیار مهم است که ما این فرصت را به یکدیگر بدهیم،

تا بدون قضاوت در مورد احساساتمان صحبت کنیم و

شنیده شویم. زمانی که فرد این احساس را دارد که بهتر شنیده، راحت‌تر می‌تواند رفتار خود را کنترل کند.

گاهی اوقات پرخاش شدید به این دلیل اتفاق می‌افتد که کسی به حرفه‌ای ما توجه نمی‌کند.

به آن‌ها فضا بدهید: اگر فکر می‌کنید که ادامه گفتگو به بدتر شدن اوضاع منجر

خواهد شد،به او فرصت بدهید تا آرام شود. مثلاً اتاق را ترک کنید.

حریم‌ها را مشخص کنید: تعیین حریم گاهی اوقات به دلایل مختلف بسیار مشکل است اما باید انجام شود.

به شکل کاملاً مشخص دهید که چه رفتارهایی از نظر شما غیرقابل قبول است و اگر از خطوط قرمز شکسته شود

چه بهایی باید پرداخت.

به آن‌ها کمک کنید محرک خشم را بشناسند: هر فردی ممکن است به دلایلی دچار عصبانیت شدید شود.

اگر بتوانیم این دلایل را بشناسیم. راحت‌تر می‌توانیم از آن‌ها فاصله بگیریم.

برای رفتن پیش متخصص سلامت روان، از آن‌ها حمایت کنید: این حمایت می‌تواند به صورت‌های

مختلف مثلاً حمایت مالی اتفاق بیفتد.

مراقب سلامت خود باشید: بارها و بارها شاهد این بودیم، که بودن

در معرض اختلالات روانی نظیر این موضوع می‌تواند به سلامت جسمی و روانی افراد به شدت آسیب بزند.

بنابراین بسیار مهم است که مراقب سلامت روان خود باشید.

اگر فرد نمی‌پذیرد که مشکل دارد باید چه کاری انجام داد؟ – کنترل خشم 

در نهایت می‌رسیم به بخشی که فرد حاضر نیست مشکل خود را بپذیرد

و در نتیجه دنبال درمان آن نمی‌رود. کاملاً عصبانیت، ناراحتی و کلافگی شما قابل درک است،

اما باید بپذیریم که هر فردی مسئول مشکلات خود است

و ما همیشه برای کمک کردن با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و کار چندانی از ما ساخته نیست.

ما فقط می‌توانیم له دیگران کمک کنیم تا به خودشان کمک کنند.

چطور با ترس از شکست مقابله کنیم؟ – چگونه می‌توانیم ترس از شکست را کاهش دهیم؟

پاسخ دهید