7 روش کلیدی برای هدایت موفق یک تیم کارآفرین

تمام کسانی که سابقه فعالیت یا راه‌اندازی سازمانی را داشته‌اند، به خوبی می‌دانند که هیچ

فرمول دقیقی برای موفقیت در کارآفرینی وجود ندارد. چه شما بخشی از یک تیم هستید

یا رهبر یک گروه، همواره در مسیر خود برای رسیدن به موفقیت با چالش‌های زیادی

روبرو شده‌اید. مثلاً یک کارآفرین در طول روز ممکن است با مسائل داخلی نظیر

تولید محصول یا ایجاد استراتژی کاری و چالش‌های خارجی مانند تغییرات رفتاری

مشتریان و شرایط بازار و اقتصاد، مواجه باشد. مواجهه با همه این چالش‌ها نیازمند

مجموعه‌ای از توانایی‌های خاص است که بخش مهمی از انها در مدرسه کسب و کار

مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این مقاله می‌خواهیم به روش‌هایی اشاره‌کنیم که می‌تواند در توانمندسازی تیم

برای مواجه با چالش‌های بیان‌شده، موثر باشد:

رهبری هدفمندانه

تجارت‌های کوچک نیازمند رهبران کارآمدی هستند که به سرعت تیم را تشکیل دهند

و آن‌ها را به سمت جلو هدایت کنند. با توجه به اینکه اعضا گروه ممکن است لحظات بسیار

سختی را در ابتدای کار تحمل کنند، رهبری را نیازمند هستند که بیش از هر فرد دیگری

آمادگی این فداکاری را داشته باشد. رهبر باید هدفمند گام بردارد و اعضا سازمان را به گونه‌ای

هدایت کند که در این مسیر در کنار او قرار داشته باشند.

بیان مکرر بینش

توانایی رهبر در ترسیم مسیر و هدایت گروه در دستیابی به موفقیت، برای حیات هر سازمان

بسیار مهم است. ترسیم نقش راه محصولات شما، در کنار تبیین اهداف کوتاه و بلند مدت سازمان،

اهمیت کلیدی دارد. شما باید به دیگران نشان دهید که چرا این قدر تلاش می‌کند و چرا باید به اهداف

خود برسید. یک تیم کارآفرینی قدرتمند با بتواند مسائل و چالش‌های خود را حل کند و به گونه‌ای

با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند که آن‌ها بتوانند به این فضا نزدیک شوند.

تمایل به گوش دادن

سازمان باید از خرد جمعی و پیشنهادات مخاطبین خود بهره‌مند شود. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های

یک رهبر این است که بداند چه زمانی وقت سکوت کردن و گوش فرا دادن است. از آن جایی که اعضا

گروه شما در خط مقدم فعالیت سازمانی قرار دارند، باید بدانید که چه زمانی برای گوش فرار دادن

به آن‌ها مناسب‌تر است. برای بررسی مشکلات ایجادشده، از افراد درگیر در آن‌ها مشورت بخواهید و

استراتژی پیشنهادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

نوآوری

ناتوانی در نوآوری و خلاقیت ممکن است سبب شکست جدی تجارت شما شود. طبیعی است وقتی

نتوانید چیز جدیدی به وجود بیاورید، سازمان‌های رقیب بازار را از دست شما خارج می‌کنند. البته

فراموش نکنید که نوآوری به معنای این نیست که دائماً محصول یا فرآیندی جدیدی ابداع کنید.

این موضوع می‌تواند به راحتی سرمایه و زمان شما را هدر دهد. شما باید بدانید که چه زمان به نگرش

و اهداف و برنامه خود بچسبید و چه زمان سراغ ابداع و نوآوری بروید. با گوش دادن به اعضا گروه،

سرمایه‌گذاران و از همه مهم‌تر مشتریان، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

یادمان باشد که خلاقیت نیاز به تمرین و توجه دارد. مدرسه کسب و کار بخشی از فعالیت

آموزشی خود را به خلاقیت اختصاص داده.

مدیریت منابع فعلی

مدیران توانمند همیشه تلاش می‌کنند تمرکز خود را معطوف به توانمندی‌های فعلی کارکنان خود می‌کنند.

زمانی که نقشه تجاری خود را آماده می‌کنید حتماً میزان توانمندی و کارایی تیم خود را در نظر داشته باشید.

با داده‌های دریافتی دائماً تیم را ارزیابی کنید تا از زمان و بودجه خود عقب نیفتند. اما هر زمان هم که نیاز

بود جلو بروید

 تصمیم‌گیری سریع در لحظات تردید

در تجارت، همیشه زمان، اطلاعات و منابع، سخاوتمندانه با شما برخورد نمی‌کنند. رهبران بزرگ، می‌توانند

در لحظات سخت و نامشخص، تصمیمات آگاهانه اتخاذ کنند. زمانی که کار تیم متوقف‌شده، همه انتظار

دارند که رهبر با تصمیمی دقیق دوباره فعالیت را به جریان بندازد.

جذب استعدادهای خاص

و در نهایت می‌رویم سراغ آخرین نکته برای هدایت یک تیم کارآفرینی. اگر نتوانید آینده خوبی را

برای افراد توانمند ترسیم کنید، جذب آن‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود. شما باید بتوانید فرصت‌های شغلی

برای رشد حرفه‌ای هر فرد را به صورت دقیق به او توضیح دهد تا بداند که با چه چیزی سر و کار دارد.

اگر فرد دقیقاً نداند که کارکرد سازمان و اهداف آن به چه صورتی است، برای خروج از دفتر شما تردیدی

به خود راه نمی‌دهد. کارمندان باید چنان خود را درگیر موفقیت (یا عدم موفقیت) تجارت بدانند که بتوانند

خود را برای موفقیت سازمان سرمایه‌گذاری کنند.

10 رفتار ممتاز یک رهبر بزرگ

چرا همدلی در تجارت مفید است

پاسخ دهید