چرا همدلی در تجارت مفید است؟
همدلی در تجارت مفهومی است که برای بسیاری از ما ناآشنا است. زمانی که دائم صحبت از رقابت
در دنیای تجارت میشود چگونه میتوانیم انتظار داشته باشیم که رفتار همدلانه از دیگران ببینیم؟
در این مقاله میخواهیم به مواردی اشاره کنیم که به ما نشان میدهد چرا همدلی میتواند در تجارت مفید باشد.
در دورانی که ما زندگی میکنیم، به سادگی میتوان بدبین شد. بهر حال وقتی شما نگاهی به اخبار میاندازید،
تماشای رویدادهای ناخوشایند میتواند تأثیر زیادی بر روی شما بگذارد. اگرچه میتوانیم به صورت مثبت تری
نیز به اوضاع نگاه کنیم. تماشای رنج و آسیب دیگران به ما کمک میکند با ارزیابی مهربانانه، پاسخی مناسب
برای کمک و توجه به نیاز کسانی که آسیب دیدهاند، محیا کنیم. تماشای این تصاویر و شنیدن اخبار ناخوشایند
احساساتی در ما ایجاد میکند و با معمولاً رفتاری همسو با آن احساسات انتخاب میکنیم، بنابراین سؤال مهم این
است که چرا سراغ همدلی نرویم؟
همه ما میدانیم که همدلی چه تأثیر شگرفی میتواند بگذارد اما اغلب ما همدلی را در برخی روابط، مثلاً روابط عاطفی،
به کار میگیریم. همدلی در تجارت میتواند یکی دیگر از جنبههای این نوع ارزشمند از روابط انسانی باشد که ما غالباً
از آن عبور میکنیم. توانایی دیدن دنیا از نگاه دیگران میتواند یکی از مهمترین ابزار یک کارآفرین برجسته باشد.
بنابراین بهتر است برویم سراغ مزایای همدلی در تجارت و توجه مهربانانه به دیگران.
افزایش فروش، وفاداری و مراجعه مشتریان به شما
هر فروشنده قدرتمندی میداند که کلید موفقیت در فروش، توجه به نیاز مشتریان و نشان دادن این
موضوع است که چگونه خدمات و اجناس آنها میتواند نیازهای مشتریان را به بهترین شکل ممکن برآورده سازد.
درک مناسب از نیازهای مشتریان یعنی توجه به ترسها، علائق، دردها و هر آن چیزی است که سبب میشود نتوانند
شب به راحتی بخوابند. اگر تیم فروش شما نمیتواند به گونهای صمیمانه نیازهای مشتریان شما را
درک کند، چگونه باید انتظار داشته باشید که بتوانند محصولات و خدمات را برای مشتریان توضیح دهند.
یعنی آنها چطور باید به یک مشتری نشان دهند خرید این محصول میتواند تا حدودی از مشکلات او بکاهد.
این قدرت همدلی در تجارت است.
اگر از موضوع فروش عبور کنیم، واقعاً چه چیزی از مشتریان وفادار میتواند برای یک کارآفرین مه باشد؟
برای اینکه بتوانید مشتریان خود را دوباره ببینید و آنها تبدیل به طرفداران دو آتش شما شوند، باید مطمئن
شوید که همدلی تبدیل به نوعی فرهنگ در تمامی سازمان شما بشود و نه اینکه فقط ابزاری باشد برای به دست آوردن مشتری.
خاطرم هست استاد من همیشه میگفت همدلی باید بخشی از شخصیت انسان باشد. زمانی که شما همدلی را
در درون خود درونی سازی میکنید، دیگر نیاز نیست در مواجهه با فردی تلاش کنید
که با او همدلی انجام دهید زیرا این موضوع به صورت خود به خود اتفاق میافتد.
البته کتابهای زیادی در مورد همدلی منتشر
شده اما من توصیه میکنم حتماً کتاب ارتباط بدون خشونت نوشته مارشال رزنبرگ را مطالعه کنید.
البته در صورت نیاز میتوانید در دورههای آموزش همدلی که در مراکز مشاوره و روانشناسی برگزار
میشود حضور پیدا کنید. باید با تمرین، مهارت همدلی را تبدیل به یک ویژگی شخصیتی
ارزشمند در زندگی خود کنید، قرار نیست همدلی در تجارت فقط اتفاق بیفتد و میتواند
در هر بخشی به کمک شما بیاید.
تسریع در بهرهوری و نوآوری
زمانی که مشتریان سازمان و شرکت شما را به عنوان مجموعهای همدل در نظر میگیرند، اتفاقات
خوبی برای شما رخ میدهد که افزایش فروش فقط یکی از آنها است. کارمندانی که توانایی همدلی
بالا دارند همچنین بهرهوری بالاتری دارند و بیشتر از خلاقیت خود استفاده میکنند. یعنی اینکه
اگر میخواهید سطح کارآمدی سازمان را افزایش دهید و توجه بیشتری به نیاز مشتریان خود
داشته باشید، این کارمندان میتوانند با مهارتهای نرم خود به کمک شما بیایند.
جالب است بدانید که شرکت گوگل که کار خود زا از سال 1998 آغاز کرد، بر روی
استخدام بهترین دانشمندان و مهندسان متمرکز شد اما زمانی که صحبت یک تیم موفق
به میان آمد، مدیران گوگل متوجه شدند افرادی که راحتتر مهارتهای نرم را به کار
میگیرند بسیار موفقتر از دیگران هستند. این مهارتها شامل، برابری، سخاوت، کنجکاوی نسبت به عقاید دیگران،
همدلی و هوش هیجانی میشود. شاید همه اعضا این تیمها دانشمند نباشند اما اعضای تیم بااعتماد به نفس بالا صحبت میکنند و میدانند که حرفهای آنها شنیده میشود، ایدهای جدید به وجود میآید.
توانایی رقابتی بالاتر و ارزش بیشتر در بازار
شرکتهایی که بیشترین بهرهوری را در بازار دارند معمولاً سازمانهایی هستند که همدلی در آنها
اجرا میشود. این نکته ممکن است به نظر شما عجیب برسد زیرا همان طور که گفتیم در فضای رقابتی تجارت
انگار نباید توجهی به مسائلی نظیر همدلی داشته باشد. اما اگر تا اینجا مطالب نوشته شده در مورد
همدلی در تجارت را با دقت زیاد مطالعه کرده باشید، پاسخی کاملاً ساده به ذهنتان خطور میکند.
در واقع آمارها به ما نشان میدهد که همدلی بیش از هر زمان دیگری در تجارت اهمیت دارد.
در تحقیقی که در سال 2016 در بریتانیا در میان 170 شرکت انجام شد، 10 شرکت اول سازمانهایی بودند
که مفاهیم انسانی مانند همدلی را در رأس آموزشهای خود قرار داده بودند. این تحقیق به ما نشان میدهد
که اهمیت استفاده از همدلی دیگر فقط یک پیشنهاد خوب نیست بلکه یک راهحل اثبات
شده است.
چرا همدلی در تجارت مفید است؟
تعامل و همکاری گسترده
بنابراین اگر مدیران و اعضا تیم رفتار همدلانه ای با دیگران دارند،
بیانگر این دلیل است که این سازمانها که دارای فرهنگ همدلی هستند، افرادی بسیار متعهدی را به خود جذب میکنند.
و این چیزی است که تحقیقات به ما نشان میدهد. افرادی که در این سازمانها کار میکنند، همچنین از روحیه و انگیزه بالاتری برخورد دارند.
خب طبیعی است وقتی مدیر یک سازمان به گونهای همدلانه به نیازهای
کارمندان خود توجه میکند، آنها نیز تمایل بیشتری به مشارکت در فعالیتهای سازمانی نشان میدهند.
افراد توانمند همواره انتخابهای کاری زیادی دارند. طبیعی است که حقوق و مزایای بالا را هر سازمانی
میتواند به آنها ارائه دهد اما محیطی همدلانه که روحیه کار تیمی در تمام اتاقهای آن دیده میشود،
چیزی نیست که هر سازمانی بتواند آن را مهیا کند.
چیزی که نیروی کار حرفهای در جستجوی ان است، تجربه کاری متفاوت میباشد،
آنها میخواهند صداو نیازهایشان در محیط کار شنیده شود.
این خبر خوشایندی برای شرکتهایی نیست که هنوز نتوانستندفرهنگ سازمانی همدلانه برای پیشرفت ایجاد کنند.
خوشبختانه ایجاد تغییرات کوچک و بی سر و صدا در راستای تقویت همدلی در محیط سازمان میتواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.
بنابراین با ایجاد فضای همدلانه میتوانیم انتظار داشته باشیم
که مشارکت نیروهای جدید و توانمند در سازمان افزایش پیدا کند
زیرا آنها تمایل بیشتر به تعامل و همکاری با شما خواهد داشت.
تغییرات کوچک میتواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد
همه این مزایای تجارت عالی به نظر میرسند اما هیچکدام نمیتوانند شرکت شما را تبدیل به سازمانی همدل کنند.
برای ایجاد تغییر، اولین قدم این است که بخواهیم که بفهمیم دیگران از میآیند.
هنگامی که تمرکز خود را برای تمایل به درک همکاران خود متمرکز میکنید،
میتوانید در حوزه نفوذ خود همدلی را پرورش دهید که این موضوع میتواند تأثیر زیادی بر روی تیم و برند شماداشته باشد.
در این بخش به چند مورد کلیدی میپردازیم که در ایجاد همدلی در سازمان موثر است:
“کارمند نمونه ماه” کمکی به ایجاد همدلی نمیکند.
زمانی شما احساس میکنید که دیگران به شما احترام میگذارند
که به ارزشهای شما توجه شود. زمانی که تلاش میکنید
محیط همدلانه ای ایجاد کنید، نگاه بالا به پایین چندان تأثیرگذار نیست. کارمندان باید احساس
کنند که روزانه به نیازها و ارزشهای آنها توجه میشود.
احترام سبب میشود که کارکنان بیشتر فعال شوند.
یک ارزش غیرقابل توصیف در مورد احترام قرار گرفتن
توسط همکاران ومدیران ما وجود دارد. ما بیشتر تمایل دارم که مسئولت پذیرتر باشیم
و تمام تلاش خود را انجام میدهیم که این احترام را از دست ندهیم.
بنابراین به دقت به حرفهای کارمندان گوش دهید تا ببینید آنها چگونه در مورد کار خود صحبت میکنند. از آنها بپرسید
که چه چیزی سبب میشود که کار برایشان سادهتر شود و احساس کنند شنیده شدهاند.
چرا همدلی در تجارت مفید است؟
بر اساس نیازهای فردی انگیزه ایجاد کنید.
تحقیقات به ما نشان داده که همیشه مشوقهای مالی موثر نیست.
شما باید توجه کنید که چگونه سازمان شما به همکارانتان پاداش میدهد.چقدر شرایط میتواند متفاوت
باشد اگر از کارمندان بپرسیم که هدیهای برایشان مناسب است؟ با کمک همدلی، دنیا را از نگاه آنها تجربه
کنید و پاداشی برایشان در نظر بگیرید که بیشتر با نیازهای آنها سازگار باشد.
با دیگران به گونهای رفتار کنید که آنها میخواهند.
این قانون طلایی در هر تجارت و کسب و کاری میتواند
عصای دست شما باشد. از سهامدار بگیرید تا اعضا هیئتمدیره و مشتریان، هر فردی که در مقابل شما باشد
میتوانید با این ذهنیت ارتباط قدرتمندی با او برقرار کنید.
بنابراین از قضاوتهای ذهنی خود نسبت به دیگران خارج شوید و تلاش کنید
به صورت فعالانه و کنجکاوانهای به دیگران گوش دهید. آنها در میان جملات خود
به شما خواهند گفت چه چیزی میخواهند، بنابراین نیازی به حدس و aنیست.
همان طور که شما اهمیت همدلی در تجارت را لمس میکنید، این موضوع هم برای شما روشن خواهد شد که
مجبور هستید برخی از علائق خود را کنار بگذارید زیرا شرایط جدید بیشتر به نفع شما خواهد بود. البته
در یک دنیای ایده آل انجام کار صحیح به خودی خود انگیزاننده است، اما از آنجایی که انگیزه به گونهای متفاوت
در هر فرد یا سازمانی تجربه میشود، بهتر است شما برای اینکه دیگران را تشویق کنید تا تغییراتی در خود ایجادکنند،
دلایل متعددی برای اهمیت همدلی را ذکر کنید.
در نهایت به یاد داشته باشیم که همدلی یکی عمیقترین شیوههای ارتباطی انسان است که میتوان آن را در تمام جنبههای زندگی به کار گرفت.
شما باید همدلی را در درون خود زنده نگهدارید، بالاترین سطح ارتباطی با دیگران بر پایه کرامت انسانی است که همدلی بخش مهمی از آن به شمار میرود.
همدلی در تجارت میتواند فقط قدم اول باشد.
چرا همدلی در تجارت مفید است؟
آخرین دیدگاهها